Izložba profesorke AU Ivane Tomanović u Galeriji savremene umetnosti u Pančevu
Izložba „Umetnički dijalog“ Ivane Tomanović i Jelene Milo biće otvorena u četvrtak 7. marta u 19 časova u Galeriji savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva (Vojvode Živojina Mišića 1). Izložba će trajati do do 22. marta 2019.
Ivana Tomanović, Imitiranje intimnog
(Instalaciju prati zvuk čiji je autor Marko Jevtić)
Instalacija u prostoru sačinjena je od 14 fotografija formata 1,8 x1,2 m. Na fotografijama su rađene intervencije u vidu tkanja žicom i vunicom čime se dvodimenzionalni prostor fotografskog pejzaža proširuje na trodimenzionalni prostor, takoreći pejzaž “ulazi” u prostor i osvaja ga – osvaja posmatrača ili bolje reći učesnika u pejzažu.
Intervencije na pejzažu prirodan su nastavak motiva na fotografiji i oživljavaju ga. Posmatrač/učesnik pozvan je da slobodno dodiruje pejzaž i sve njegove artefakte, s upozorenjem da može biti povređen (oštrinom žice), baš kao i u realnom pejzažu.
Kroz ovu instalaciju preispitujem mogućnost “prenošenja” pejzaža izvan njegove realnosti, dovodeći ga u fiktivnu realnost umetnosti. Pejzaž kao intimni prostor predstavlja poslednje utočište čovečanstva.
Ovim imitiranjem intimnog (prostora) podsećam učesnike/gledaoce na njihovo poreklo, na potrebu za intimnošću, za dodirom, emocijom koja proizilazi iz sasvim ličnog doživljaja i aktivnog učestvovanja.
Kružni oblik instalacije asocira na svojevrsni obred po uzoru na drevne paganske običaje kroz koje su ljudi komunicirali s prirodom i “višim silama” koje su smatrali superiornim.
Repetitivnost fotografija (u sličnosti motiva koji je na njima prikazan) odvraća gledaoca od tradicionalnog gledanja jedne fotografije kao ultimativnog doživljaja i usmerava ga ka sagledavanju celine. Ta celina menja svoj izraz u zavisnosti od mesta na kom se gledalac nalazi. Spoljašnje i unutrašnje gledanje postavke implicira čulni i intelektualni doživljaj jednog te istog prizora.
Jelena Milo, Kuda
Izložba “Kuda” sastoji se od slika koje će pružiti uvid u opus mog stvaralaštva u poslednjih pet godina. Slike su ulja na lanenom platnu malih i velikih formata iz istorije pejzaža. One crpe inspiraciju i na savremen način pružaju otvorenu platformu za misli i ideje.
Prvi zraci jutarnjeg sunca, koji kroz fleke beline isijavaju kroz duboki nanos boje na platnu, su momenti pulsirajuće svetlosti koji nude posmatraču uznemirujuću utopiju misterije momenta. Posmatrača ulja na platnu vode do izgubljenih predela, gde on utopljen u misli, postaje usamljena figura unaokolo, izgubljen u snu.
Slike tihih tonova su hvatanja bezvremenskih trenutaka. Scene su bez fizičke orjentacije ili težine i posetioca uvlače u umetnost tišine, pružaju mu bekstvo u umetnost ćutanja. Tišina s moćnim ehom.
Drvo u pokretu i čudna tišina koja se širi prostorom, nudi bekstvo u bogatstvo udaljene šume, ali u isto vreme hvata nas u svet tamnih senki drveća, koje nose sa sobom crnilo nepoznatog i samoće. Prizor prostorne instalacije u meni budi čudnu tišinu, čudnu tišinu šume u snu na javi. Gubim se u dalekim predelima, bežim od stvarnosti.
Leave a comment