PROF. MILAN NEŠKOVIĆ ZA MEDIJE O PETOM POZORIŠNOM KUSTENDORFU I STANJU U DOMAĆOJ KULTURI
Pozorišni festival Kustendorf održan je od 17. do 19. maja 2024. godine, na Mećavniku, a od njegovog osnivanja 2017. godine selektor je Milan Nešković, profesor glume na Akademiji umetnosti u Beogradu i jedan od najnagrađivanijih pozorišnih reditelja mlađe generacije.
Prof. Nešković kaže da je veoma zadovoljan Festivalom iz više razloga. “Uspeli smo, kao prvo, posle tri ili četiri godine pauze da nastavimo pozorišni festival Kustendorf, koji je bio na ivici egzistencije i došli smo do jubilarnog izdanja. Dobra dugogodišnja tradicija je prekinuta zbog korone. Prošle godine smo izveli jednu studentsku i jednu profesionalnu predstavu, a sada smo imali čak pet u trci za nagrade. Festival prvi put traje tri dana, a plan je da u budućnosti ponovo dobije internacionalni karakter. Imali smo pre pauze goste iz Rusije i Poljske, a pobedila je sjajna akademija iz Lođa. Dakle, ovo je jedini festival u Srbiji gde profesionalci igraju u čast studenata i na to je veoma ponosan, i osnivač ovog festivala Emir Kusturica, a i ja”.
Predstava “Galeb” u izvodjenju Somborskog pozorišta,a u režiji Milana Neškovića odigrana je prve večeri Festivala. “Galeb” je sigurno uz “Hamleta” najpoznatije i najizvođenije delo kod nas i u svetu, a i najteže za rad, jer svako ima neku svoju viziju kako treba da izgleda i da se radi i glumi… Dugo sarađujem s Narodnim pozorištem iz Sombora i kad su me pozvali da radim predstavu za 140 godina pozorišta, odluka je pala na “Galeba”. Odavno sam imao želju da ga radim, i to kao komediju, ne bih li istražio zašto je to u stvari podnaslov te drame. Postavio sam sebi najbitnija pitanja, gde u stvari onda živi žanr, da li živi na sceni ili živi u glavi gledaoca? I moram priznati, kao što si i ti pomenuo, kao što svi studenti na svim svetskim akademijama uvek rade odlomke iz “Galeba” od prijemnog ispita i najviše na drugoj godini studija, tako sam i ja sa svoje prethodne tri klase glume prolazio i radio Čehova. Siguran sam da mi je to istraživanje u radu s njima na akademiji najviše pomoglo da otključam komično u tom komadu. Koristim priliku da zahvalim svim mojim bivšim studentima na pomoći pri čitanju ovako kapitalnog dela koje je ispalo uspešno. I glumci igraju sa zadovoljstvom i publika gleda, što se potvrdilo i ovde, na ovom festivalu.”
U Beogradskom nacionalnom teatru se trenutno igraju tri komada u režiji Milana Neškovića, a to su “Vlast”, “Nečista krv” i “Bela kafa”.
On istiće da je srpsko pozorište možda najreprezentativnija grana umetnosti koju imamo. “Naše predstave, za razliku od drugih grana umetnosti, mogu bar da se takmiče sa evropskim i svetskim predstavama i na značajnim festivalima. To dugo ne možemo da kažemo ni za jedan film. Mislim da je i dalje poslednja osoba koja je učestvovala ikad na nekom od tri A filmska festivala Emir Kusturica. On već ima 70 godina. Naredne godine će biti 30 godina od Zlatne palme u Kanu za “Podzemlje”. Naša pozorišta su i dalje krcata, za razliku od bioskopa, kad je u pitanju domaći film. Konačno, pozorišna karta košta više od bioskopske ulaznice, kako i treba da bude, i ona su i dalje puna i reprezentativno predstavljaju Srbiju i van granica zemlje.”
Čitav intervju možete pročitati putem sl. linka https://www.kurir.rs/zabava/kultura/4392786/milan-neskovic-o-kustendorfu-i-pozoristu