SVETSKI DAN POZORIŠTA – 27. mart

Na inicijativu Međunarodnog pozorišnog instituta(ITI, International Theatre Institute), već više od 50 godina, od 1961. godine, širom sveta obeležava se Svetski danpozorišta, 27.mart.
Ovogodišnju poruku napisao je jedan od najznačajnijih teatarskih svaralaca današnjice – poljski reditelj Kšištov Varlikovski.  Evo njegove poruke:
“ Pozorišne pregaoce najlakše pronalazimo van pozorišta. To su obično oni koji pozorište ne
koriste kao mašinu za reprodukovanje klišea i konvencija. Oni pronalaze pulsirajuće izvore i žive
tokove reka koji prividno zaobilaze pozorišne dvorane gde se svakodnevno okupljaju legije ljudi
u nastojanjima da podražavaju nekakve svetove. Imitiramo, umesto da stvaramo vlastite svetove
koji treba da su fokusirani, čak i da zavise od debate sa publikom i njenih reakcija; ti svetovi
protiču skriveni a pozorište jedino ima moć da ih otkrije.
Takve vodiče nalazim uglavnom u prozi. Stalno i svakodnevno razmišljam o piscima kοji su, pre
stotinak godina, proročki, iako oprezno, opisali sumrak evropskih bogοva kοji je našu civilizaciju
ostavio u tami, do danas nerazjašnjenoj. Mislim na Franca Kafku, Tomasa Mana i Marsela
Prusta. Danas bih ovoj grupi proroka dodao i Džona Maksvela Kucija.
Njihovo zajedničko osećanje nebranjenog kraja sveta, ne planete, već modela međuljudskih
odnosa, poredaka i pobune, sada nas snažno prati. Nas, koji živimo posle završetka sveta.
Nasuprot kriminalu i konfliktima koji se razbuktavaju sve više i više da ni sveprisutni mediji sa
njima ne drže korak. Ali ovi požari brzo postaju dosadni, neopozivo nestaju iz medijskih
izveštaja, a mi ostajemo bespomoćni, prestravljeni, opkoljeni. Više ne uspevamo da gradimo
kule, a zidine, kοje tvrdoglavo podižemo, ne brane nas ni od čega, naprotiv, same traže zaštitu i
brigu trošeći najveći deo naše životne energije. A mi nemamo snage ni da pokušamo da vidimo
šta je iza kapije, iza zida. I samo zbog toga treba da postoji pozorište i u tome da traži svoju moć.
Da zaviruje tamo gde je gledanje zabranjeno.
„Predanje pokušava da objasni neobjašnjivo. Pošto ono proističe iz istinite podloge, mora u
neobjašnjivom i okončati“ – reči koje je Kafka uzdigao do metamorfoze predanja o Prometeju
snažno se odnose na to kakvo pozorište treba da bude i takvom pozorištu, koje treba da ima
početak u dubini istine i da pronalazi kraj u svim njegovim delatnicima, onima na sceni i onima u
publici, čestitam svim srcem.”

Kšištof Varlikovski

Sa poljskog preveo

Zoran Đerić