Ivan Petrović izlaže u Salonu Muzeja savremene umetnosti

 

Fotografije objedinjene pod naslovom "Dokumenti" nastale su tokom dva perioda (1997-2003 i 2005-2008.) u više paralelnih tokova.

Ono što ove fotografije veže u novu i složenu celinu, ne predstavlja tema oko koje su nastale, već pre svega „…potreba da se jednom vrstom revidiranja sopstvene arhive i njenim novim konsteliranjem, predstavi mogućnost celovitijeg sagledavanja i tumačenja datih prilika i događaja; da se uradi jedna vrsta islednog postupka i da se, u ono što je zvanična statistika, unese nešto što se naziva lična drama …” (Petrović).

 

 

Uobličene kao celina više raznorodnih serija, u okviru kojih po brojnosti dominiraju portreti, njih povezuje i činjenica da nastaju u Srbiji, u ambijentima neposrednog umetnikovog okrženja, u društvenim okolnostima opšte agresivnosti i pritisaka i da kao takve, donekle anticipirajući neizvesnost dolazećih perioda, sada dobijaju novo mesto u iščitavanju i tumačenju savremenih društvenih i socijalnih prilika.

Nakon deset godina praćenja i beleženja situacija i događaja, porodice i prijatelja, nastalo je više stotina fotografija. Svojim mnoštvom i doslednošću, ovaj korpus teži da pruži celovitu sliku o umetnikovom okruženju u datom periodu, o socijalnim prilikama i životu studenata u Beogradu (uglavnom njegovih poznanika iz Kruševca), o životu prijatelja umetnika, uključujući i njegov dvoipomesečni boravak na Kosovu 1999. za vreme NATO bombardovanja SR Jugoslavije. Korpusu su pridodate i fotografije oduzetih predmeta koje je Petrović snimio u arhivu Opštinkog prekršajnog tužilaštva u Kruševcu kao i fotografije presnimljenog fotografskog albuma pronađenog na Kosovu…

Ovaj svojevrsni arhiv fotografskog materijala Petrović koristi kao resurs da, s jedne strane, pruži celokupnu sliku svog okruženja, koje posmatra godinama unazad. Osim toga, on ih u prostoru uvek različito i uvek iznova raspoređuje i grupiše u ’grozdove’ i nove celine, konstruišući na taj način posebne mikro narative, kojima preispituje vezu između dokumenta i narativa kojem leži u osnovi.

 


 

Ivan Petrović je rođen 1973. u Kruševcu. Završio je studije Fotografije na Akademiji umetnosti 2002. godine. Dobitnik je nagrade "Dimitrije Bašičević Mangelos" za mladog vizuelnog umetnika (2008). Učestovavao je na rezidencijalnim boravcima ISCP-a (International Studio and Curator Program) u Njujorku 2008. godine i KulturKontakta u Beču 2004. godine. Izbor samostalnih izložbi: Noćni prostori (Galerija Remont, Beograd; Umetnička galerija, Kruševac, 2009.), TV ili TV (Dom kulture Studentski grad, Beograd, 2007.), Podzemna skloništa (PIROSCHKarev, Beč, 2004.), Evidentiranje (Galeija Studentskog kulturnog centra, Beograd, 2002.) i dr. Učestvovao je na većem broju grupnih izložbi u Srbiji i u inostranstvu, među kojima su i: 2009: Remont u Puli, Stara tiskara u Puli, Hrvatska; Snooze (Scaramuche@Fruit & Flower Deli gallery, Njujork), Dvorište zgrade (Magacin KM, Beograd), Land of Promises (ArtPoint, Beč, Srpski kulturni centar, Pariz, Galerija Apolonija, Strazbur), 2008: Photonic Moment (Cankarjev Dom, Ljubljana), It’s Raining Outside, but I don’t Believe that it is (SpaPort, Banja Luka), Still in Time (Kunstraum Blast, Keln), For a Happier Tomorrow (Galerija Tom Christoffersen, Kopenhagen), Mikronarativi (48. Oktobarski salon, Beograd) i dr.

Leave a comment