VELIKI INTERVJU VOJINA VASOVIĆA “ANIMACIJA KAO IGRA, EKSPERIMENT, PREISPITIVANJE”
Filmski centar Srbije objavio je veliki intervju sa Vojinom Vasovićem, dipl. rediteljem Akademije i saradnikom u nastavi na katedri Filmska i televizijska režija.
“Propitivati zadate obrasce i savremenu tehnološku stvarnost, osluškivati sadržaj i prilagođavati formu, poigravati se sa tehnikama animacije i neprestano ažurirati sopstveni kanon – tako bi se mogli sažeti dosadašnji autorski rad i stremljenja Vojina Vasovića, zapaženog mladog reditelja, scenariste i producenta animiranih filmova. Vasović (1985) iza sebe ima pet kratkometražnih filmova, desetine gostovanja i nagrada na poznatim međunarodnim filmskim festivalima, poput DOC LA (Festival dokumentarnog filma u Los Anđelesu). Diplomac beogradske Akademije umetnosti, sa Masterom Univerziteta u Torontu u domenu eksperimentalne pozorišne režije, Vasović je osnivač srpsko-kanadskog studija To Blink Animation. Njegov novi film „Veliki robot“ (Just For The Record), dirljiva minijatura o malom robotu-diktafonu, već je osvojio brojna priznanja, a prava na prikazivanje otkupili su, između ostalih, i HBO i Cinemax”, ovako počinje pisanje o našem Vojinu.
Osvrćući se na pređašnji film “Svakih pet minuta”, Vojin je odgovorio kako izgleda lični i timski kreativni proces kojim dolazi do ovako višeslojnih ostvarenja:
“Ranije smo bili opsednuti idejom da sve što napišemo ili nacrtamo ima višestruka tumačenja, „ko kako shvati“ ili „neka publika sama odluči“, a sad vidimo da je i to bio odraz taštine, kao kod glavnog junaka u „Svakih pet minuta“, i straha da se autentično damo dok stvaramo. Sada mnogo duže radimo na scenariju i trudimo se da film ne bude proizvoljan u tumačenju. Višeslojan u smislu da može da se prati na nivou radnje i motiva, a i da se tumači psihološki ili filozofski. Film odražava naše stavove, koje, pre publike, moramo sami dobro da isproveravamo. Od presudne su pomoći kolege i prijatelji od poverenja koji neumorno čitaju nove i nove ruke scenarija sve dok ne bude gotov.”
Za film „Bio dvaput jedan kralj“ (Twice Upon a Time) koji predstavlja znatan zaokret u stilu, pripovedanju, tempu, tehnici, Vojin kaže:
“Animirana poema je tražila i boju i mnogo dinamičniji svet…Sa kratkim filmom „Bio dvaput jedan kralj“ smo želeli da eksperimentišemo sa podeljenim ekranom i ukrštanjem komplementarnih paleta da bismo oprobali što više toga za dugometražni i, iako dramaturgija trpi, drago mi je što smo se ponekad u njemu zaigrali samo igre radi.”
Baveći se u svojim filmovima odnosom mašinskog i organskog, naš talentovani reditelj ističe:
“Sve je počelo od ideje da je svako od nas sopstveni medij, da smo sami zaduženi za svoje ostvarivanje i prenošenje ideja. Može da bude i rastrzanost zbog sveopšte užurbanosti i otuđenosti, ali kako vreme odmiče čini mi se da se naša užurbanost ne razlikuje od one pre 100 godina ili one za narednih 100. Mislim da je u pitanju više neki osećaj unutrašnje potrebe da se raslojimo i pogledamo sebe iz drugog ugla. Hej, vidi, ovaj deo mene se ponaša kao mašina – čemu ta mašina služi i zašto je ovako programirana?”
Vojin je inicirao razvoj privatnog investicionog fonda za ulaganje u animaciju – „Animond“. “Fond će, nadamo se, doprineti daljoj popularizaciji animacije kod nas i otvaranju novih mogućnosti ne samo za animirane filmove već i za animirani serijski i veb program. Najvažnije od svega, podržavaće razvoj i komercijalnog i arthaus programa i time isticati neophodnost postojanja i jedne i druge strane. Bez komercijalnog aspekta nema održivosti, a bez autorskog filma nema eksperimentisanja. Neophodno je da se međusobno hrane.”
Za dugometražni animirani film „Bio dvaput jedan kralj“ Vojin ističe da je u fazi završetka pre-produkcije. “Privodimo kraju dizajn svih likova (u podvojenom svetu ih je najmanje duplo više nego što je uobičajeno) i prelazimo uskoro na fazu izgradnje scenografija. Paralelno se pripremamo za najveću aplikaciju za finansiranje koja nas očekuje na kanadskom Telefilm fondu. Nadamo se da će, ukoliko sve bude kako treba, film ući produkciju do kraja godine.”
O svojim planovima naš profesor kaže: “Pripremamo još dve kratkometražne animacije – „Ja sam Akiko“ po scenariju Stefana Tićmija. Drugi kratkometražni film koji pripremamo je „Ruben i Papagaj“, po tekstu i u režiji Stevana Mitrovića koji je pored domaće dobio i podršku Umetničkog veća Toronta.
Čitav intervju sa Vojinom Vasovićem možete pročitati putem sl. linka
http://www.fcs.rs/vojin-vasovic-animacija-kao-igra-eksperiment-preispitivanje/
Leave a comment