Autori i publika – predavanje dr Paola Minuta na Akademiji umetnosti
Dr Paolo Minuto, počasni profesor Akademije umetnosti i Univerziteta “Dante Aligijeri” u Ređo Kalabriji, održao je gostujuće predavanje studentima i profesorima u Studiju TV režije Akademije umetnosti (Maršala Birjuzova 12) u četvrtak, 26. septembra 2013. godine. On je takođe i predsednik Italijanske federacije kino klubova (FICC) i bio je distributer za Italiju filma Parada (2011) Srđana Dragojevića.
Za temu svog predavanja dr Minuto je odabrao komunikativnost filmova i odnos stvaralaca i gledalaca u savremenoj italijanskoj kinematografiji. Prema njemu, težnja autora u skorije vreme da stvaraju sve više hermetičnih i nekomunikativnih filmova predstavlja negativan trend. Ovakvi filmovi nemaju umetničku vrednost, izuzetno loše prolaze u bioskopima, a onda rezignirani autori (pogrešno) okrivljuju publiku da je neobrazovana i da ne razume film.
Prema njemu, za ovakvo stanje su najodgovorniji mediji i festivalski žiriji. Kao prvi primer je naveo slučaj filma La grande belezza (2013) Paola Sorentinija, koji je ovogodišnji kanski i oskarovski predstavnik. Naime, neposredno pred premijeru, mediji su agresivno bombardovali javnost najavama za ovaj film i tako privukli ogromnu publiku. Međutim, iako je u početku zaradio oko 5 miliona evra, narednih nedelja je doživeo debakl kada su se svi uverili da kvalitet ne odgovara medijskoj halabuci koja se oko njega podigla. Kao drugi primer, dr Minuto je uzeo Sacro Gra (2013), dokumentarni film Đanfranka Rosija, koji je, uprkos svojoj monotonosti i repetitivnosti, dobio Zlatnog lava na Venecijanskom festivalu.
Ovakvi potezi, ističe Minuto, predstavljaju italijanski film u lošem svetlu, kao dosadnu i neinventivnu kinematografiju, i smanjuju kredibilitet festivalima.
Prema njemu, najznačajniji element jednog filma treba da bude njegova uverljivost, to jest mogućnost da ubedi publiku da se priča mogla odigrati tako kao što je prikazano. Kako je na kraju istakao, bolje je napraviti prosečan film sa dobrom pričom, nego grandiozan sa lošom.
Na pitanje publike šta bi imao da poruči mladim stvaraocima u Srbiji kako da plasiraju filmove na evropsko tržište, dr Minuto je ispričao svoje iskustvo sa distribucijom Parade, i kako je naišao na dobar odziv u Italiji, ali da mu je najviše pomoglo to što je film sniman u koprodukciji sa Slovenijom (članica Evropske unije) i što je osvojio nekoliko nagrada na Berlinalu. Tako bi, rekao je, prioritet trebalo da budu koprodukcije sa zemljama EU i slanje na njihove festivale, ali autori nikako ne bi smeli da upadnu u zamku i povlađuju evropskom ukusu zarad bolje prolaznosti.
Mihajlo Vitezović, student Dramaturgije na Akademiji umetnosti
Leave a comment