Premijera “Nečiste krvi” u režiji Milana Neškovića 12. aprila na Velikoj sceni Narodnog pozorišta

Predstava „Nečista krv“, po motivima istoimenog romana Borisava Stankovića, u adaptaciji Maje Todorović i režiji Milana Neškovića, biće premijerno izvedena 12. aprila na Velikoj sceni.

U podeli su Jovana Stojiljković (Sofka), Nebojša Dugalić (Efendi Mita), Nataša Ninković (Todora, Sofkina majka), Nenad Jezdić (Gazda Marko), Dušanka Stojanović Glid (Stana, Markova žena), Pavle Jerinić (Tomča, Markov sin, Sofkin muž), Zlatija Ocokoljić Ivanović (Stoja, Todorina sestra), Ljiljana Blagojević (Magda, sluškinja), Radmila Živković (Simka, „kupačica“), Tanasije Uzunović (Arsa, Markov sluga), Nikola Vujović (Vanko, sluga mutavac), Stefan Kalezić (Mali Tomča) i Nebojša Babić (Operski pevač).

U autorskom timu su i Molina Udovički Fotez (dramaturg), dr Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor), Vesna Popović (scenograf), Marina Vukasović Medenica (kostimograf), Anja Đorđević (kompozitor) i Biljana Grgur (asistent kostimografa). Izvršni producent je Milorad Jovanović, producent u Drami Jasmina Urošević, inspicijent je Saša Tanasković, a sufler Gordana Perovski.

U adaptaciji Maje Todorović, svi junaci su zadržali karakteristike koje su imali i kod Bore Stankovića, ali im je dat i „savremeni dodir” kroz govor i situacije u kojima se nalaze.

„Tako je na primer Sofka ostala žena koja je svesna sebe, svoje lepote i porekla, Marko je ostao bogataš koji može da priušti sebi da kupi mladu ženu, Mita je čovek koji je propao u tranziciji. Sve je to nešto što postoji i danas samo u malo drugačijem obliku u odosu na vreme u koje Stanković smešta svoj roman. Ali, u suštini, naša tragedija i jeste što se nismo mnogo mrdnuli. I dan danas možemo da čujemo „šta će reći svet” i „šta će grobovi na groblju”, jer to je deo našeg mentaliteta koji se očigledno ne menja bez obzira na sve političke, sociološke, tehnološke i sve ostale promene“, kaže reditelj Milan Nešković.

Biće ovo, tek, treća postavka “Nečiste krvi” na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, na kojoj je i praizvedena, 23. februara 1933. godine, u režiji Josipa Kulundžića i scenografiji Stanislava Beložanskog.

Na konferenciji za novinare, održanoj 8. aprila u foajeu Druge galerije, v.d. upravnice Ivana Vujić rekla je da je „Nečista krv“ ponovo na sceni tog teatra posle 44 godine i da je kao veliki poštovalac Stankovića srećna što se u njenom mandatu postavlja ta predstava, a uskoro i opera „Koštana“.

„Novo ispitivanje naše klasike, i to vrhunske, jeste zadatak nacionalnog teatra. To su dela koja pokreću istinita pitanja u nama samima. U ovom slučaju imamo pogled jedne mlade žene (Maje Todorović) na Stankovićevo delo. Dobro je da je to taj pogled, jer se on bavio ženskim likovima i govorio o pitanjima slobode u jednoj zatvorenoj sredini, u palanci u kojoj žesnka sloboda teško dolazi do izražaja“, izjavila je Ivana Vujić, dodajući da će se Narodno pozorište i ubuduće baviti tom temom žene koja se „otima okovima balkanskog patrijarhalnog sistema“.

Ona je istakla da je rad na predstavi „Nečista krv“ bio težak i predan, kao i da je srećna i ponosna zbog odlične glumačke podele „kakvu bi svako pozorište u svetu moglo da poželi“.

Vujić je dodala da je ova adaptacija tragala za pozicijom žene u odnosu na patrijarhalno, ali i merkantilno društvo, bavila se pitanjima: koja je u tom društvu trgovaca cena slobode, da li ljudi uopšte mogu da podnesu oslobođenog čoveka ili moraju da ga zatuku, koliko se prećutkuje svaka vrsta unižavanja slobodnog čoveka zarad tanjira tople čorbe i mirnog hrkanja pod jorganom.

Reditelj Nešković je naglasio da je imao veliku odgovornost i napor, ali zadovoljstvo da modelira proces postavljanja „Nečiste krvi“ na scenu Nacionalnog teatra.

„Bilo je i stresa jer nije mala stvar raditi delo Bore Stankovića u Narodnom pozorištu u sezoni jubileja sa glumačkim gromadama. „Nečista krv“ je uvek bila skrajnuta u našem književnom diskursu pored remek dela kao što su romani „Na Drini ćuprija“, „Seobe“ ili „Besnilo“. Zahvalan sam glumcima što su na izuzetan način oživeli Stankovićeve likove na pozorišnoj sceni i siguran sam da će zbog njihovoh bravuroznih uloga ova predstava imati stotine izvođenja u Narodnom pozorištu“, kazao je Nešković.

Dramaturškinja Maja Todorović je istakla da je, prosto, nemoguće da se čitav roman postavi na scenu.

„To su izazovi sa kojima se susreću pisci i reditelji kada se bave dramatizacijom nekog dela. Roman sadrži nekoliko drama koje su svaka za sebe posebne i bave se određenom temom. Moja ambicija u dramatizaciji Stankovićevog dela je da kroz pozorišni komad predstavim sadržaj romana koji je i danas aktuelan”, kazala je Todorović i istakla da je Sofka mlada žene koja je drugačija, samosvesna, izdvojena svojom posebnošću iz okruženja u kojem živi.

„Ona postaje žrtva nasilja u porodici što je nažalost i danas veoma aktuelna tema u Srbiji. Pogrešno bi bilo reći da su muškarci krivi za položaj žena danas u Srbiji. Ima nešto što žene same u svom kodu folklorno prihvataju kao zadatu ulogu u društvu. Rodom sam iz Crne Gore i tamo još postoji obrazac šta se očekuje od žene. Ženska deca se i dalje abortiraju. To su strašne okolnosti za mesto žene u društvu. Žene moraju posmatrati same sebe nezavisno od muškarca i nadam se da ćemo ovom predstavom makar započeti razgovor o svim tim temama“, kazala je Todorović.

Prema njenim rečima, publika ne treba da očekuje lokalni dijalekt na sceni Narodnog pozorišta.

„Jezik je alat kojim moramo da se približavamo pozorišnoj publici. Imaćemo u tekstu tek obrise i detalje tog vranjanskog izgovora da bi se osećalo prisustvo Bore Stankovića, ali ništa više od toga. Književnim jezikom na sceni privući ćemo mlađu publiku u Narodno pozorište, što je jedan od prioritetnih ciljeva nove uprave našeg najznačajnijeg nacionalnog teatra“, kazala je Todorović.

Nebojša Dugalić, kome je poverena uloga efendi Mite, podsetio je da je „Nečista krv“ napisana u drugačije vreme, u okvirima patrijahalnog društva, kada se znao poredak stvari.

„Bora piše o neprestanom demantovanju svih čovekovih želja i ambicija od strane života. Život nas kao što to znamo uvek susreće na iznenađujući način i čini od nas nestabilne subjekte koji nemaju pojma kakao da se prepoznaju na svom putu“ kazao je Dugalić i dodao da je „Nečista krv“ drama nemogućih izbora.

„Videćemo talase posledica koje se umnožavaju zbog tih nemogućih izbora. Mi učestvujemo u priči o ponornicama koje neprestano podrivaju živi pesak u koji protagonisti „Nečiste krvi“ uranjaju. Batrganje iz živog peska je po meni osnov svake dobre dramske književnosti. Bora Stanković je uspeo u svom delu da spoji senzibilitet Čehova i mnogih velikana na kojima je vaspitavao svoju književnu epohu“ kazao je Dugalić i dodao da pozorište ima obavezu da postavlja prava pitanja, što će i činiti predstava „Nečista krv“ 12. aprila na Velikoj sceni Narodnog pozorišta.

Dramaturškinja predstave Molina Udovički Fotez rekla je da u njoj nema folklornih elemenata niti jezika starog Vranja, već je „Maja izvukla ono što je univerzalno i  zbog čega je ovaj, uslovno rečeno lokalni, roman toliko prevođen i imao uspeha i van naše zemlje“.

„Reč je o sudbini jedne žene koja je u žrvnju sila kao što su novac, jer glavni događaj je da je otac prodao ćerku, zatim moral i to onaj koji stvara sredina po sistemu – šta će reći grobovi, šta će reći svet i treće moćne sile, a kod Bore je to eros i u smislu ljubavi i u smislu strasti. Ovde se sve to prelama preko jedne ženske sudbine, ali se jednako odnosi na sve likove u drami. Svi su u žrvnju tih moćnih sila i svako pokušava da na svoj način izađe na kraj sa njima“, objasnila je  Molina Udovički Fotez.

Mlada glumica Jovana Stojiljković izjavila je da je zahvalna za ovako divnu i veliku ulogu Sofke i da je uzbuđena pred premijeru.

Nataša Ninković je naglasila da je imala prvi susret sa piscem i rediteljem i da je deo izuzetne glumačke ekipe koja je pripremila veliku predstavu.

„Drago mi je da igram majku Sofke koju igra izuzetna Jovana Stojiljković pred kojoj je izuzetna glumačka karijera. Teško mi je bilo da osvojim ulogu potčinjene žene u patrijahalnom društvu, ali nadam se da će sve biti u redu pre 12. aprila“ kazala je Ninković.

Leave a comment